Zdobywca nagrody L’Orphée d’Or 2015, przyznanej przez Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominacji do Fryderyka 2015 za dwupłytowy album z muzyką Pasquale Anfossiego, a także Złotej Płyty za album Dżem Symfonicznie, nagrany z legendarnym polskim zespołem rockowo-bluesowym.

Poznański Chór Kameralny łączy w sobie najlepsze tradycje polskiej chóralistyki oraz pełne pasji, otwarte podejście do sztuki. Znakomite efekty interpretacyjne osiągane dzięki poszukiwaniu najgłębszych źródeł inspiracji pozwalają Poznańskiemu Chórowi Kameralnemu zdobywać uznanie publiczności w kraju i za granicą.

Zespół powstał w 2005 roku z inicjatywy Bartosza Michałowskiego – asystenta prof. Stefana Stuligrosza, twórcy słynnego Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki. Doświadczenie dyrygenckie zdobyte podczas koncertów z tym utytułowanym chórem pozwoliło młodemu artyście stworzyć zespół, o który w krótkim czasie zaczęli zabiegać organizatorzy poważnych konkursów i festiwali.

Nagrody

Poznański Chór Kameralny jest laureatem Grand Prix uznanych konkursów chóralnych, zdobywał również liczne nagrody specjalne: za najlepszą technikę wokalną, najlepsze wykonanie muzyki współczesnej, czy dla najlepszego dyrygenta. Był oklaskiwany podczas najbardziej prestiżowych konkursów chóralnych w Marktoberdorf (Niemcy) i Tours (Francja), otrzymał także I Nagrodę i Nagrodę Publiczności Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego w Neuchâtel (Szwajcaria).

Festiwale

Drzwi do występów na najlepszych festiwalach otworzył zespołowi spektakularny sukces podczas prestiżowego Schleswig-Holstein Musik Festival. Od tego czasu Poznański Chór Kameralny występował wielokrotnie m.in. na Transatlantyk Festival, Nostalgia Festival, Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana, Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym, czy Mikołowskich Dniach Muzyki.

Znakomite orkiestry, wybitni soliści

Poznański Chór Kameralny, jako pierwszy zespół w Polsce wystąpił z legendarną orkiestrą Concerto Köln i Irish Baroque Orchestra, koncertował również wielokrotnie z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, a także Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej, Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej, Czech Virtuosi, Orkiestrą Sinfonia Viva, Orkiestrą Kameralną l’Autunno i z legendarnym zespołem Dżem. Pojawiał się na estradzie z takimi artystami, jak Sara Andon, Mark Isham, Agata Szymczewska, Kuba Jakowicz, Elżbieta Towarnicka, Iwona Hossa, Agnieszka Rehlis, Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Katharine Dain, Wojciech Gierlach, Rafał Bartmiński, Robert Gierlach, Tomasz Krzysica, Józef Frakstein. Stawali przed nim uznani dyrygenci, m.in.: Marek Pijarowski, Łukasz Borowicz, Paweł Przytocki, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Monika Wolińska, Tomasz Radziwonowicz, Marcin Sompoliński, Tadeusz Żmijewski, Jurek Dybał, czy Adam Banaszak.

Dzieła

W repertuarze chóru znajdują się utwory a cappella wszystkich epok – począwszy od Requiem Ockeghema, poprzez dzieła mistrzów baroku, aż po kompozycje współczesnych twórców, takich jak Penderecki, Górecki, Łukaszewski, Lauridsen, Whitacre, czy Pärt. Zespół regularnie wykonuje również dzieła wokalno-instrumentalne, wśród których znajdują się: Mesjasz i Brokes-Passion G. F. Haendla, motety rodziny Bachów, Magnificat A. Vivaldiego, Completorium i Conductus funebris G. G. Gorczyckiego, Requiem i Msza Koronacyjna W. A. Mozarta, Msza łacińska S. Moniuszki, Faust A. Radziwiłła, Harnasie K. Szymanowskiego, Requiem G. Fauré, III Symfonia G. Mahlera, Planety G. Holsta, Carmina Burana C. Orffa, Lux Aeterna M. Lauridsena, Opera Otwarta Universa Jana A.P. Kaczmarka, Missa 1956 J. Sykulskiego, Requiem canticorum J. Whitbourna i wiele innych. Poznański Chór Kameralny dokonał wielu prawykonań. Do najważniejszych należą liczne prezentacje dzieł odkrytych w archiwach filipińskich na Świętej Górze (Festiwal Musica Sacromontana), prawykonania utworów nagradzanych w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966, pierwsze wykonanie oratorium Radość Miłosierdzia J. K. Pawluśkiewicza i utworu Wolności dla nas idzie czas J. Sykulskiego, koncert prawykonań podczas 41. Poznańskiej Wiosny Muzycznej, premiera Stabat Mater Andrzeja Koszewskiego, czy polskie prawykonanie Deutsche Messe Urlicha Harbecke.

L’Orphée d’Or i Złota Płyta

Poznański Chór Kameralny nagrał 10 płyt CD, w tym między innymi album z muzyką Feliksa Nowowiejskiego, zawierający prawykonanie ośmiogłosowego Ave Maria (2006), zapis światowej prapremiery kompozycji Jana Kantego Pawluśkiewicza Radość Miłosierdzia (2008), kompozycję Jacka Sykulskiego Wolności dla nas idzie czas (2009) oraz autorską płytę Anima aetheris (2009). Ponadto w 2010 roku ukazało się nagranie Pieśni Kurpiowskich Karola Szymanowskiego w oryginale i w wersji jazzowej, a rok później nagrania Requiem G. Fauré oraz Deutsche Messe Ulricha Harbecke. Wśród najnowszych nagrań znalazły się: Missa solemnis in B Johannesa Baptisty Lohra wydana w 2012 roku, w ramach prestiżowego cyklu Musica Sacromontana, Oratorium o śmierci św. Filipa Neri Pasquale Anfossiego zarejestrowane w 2013 roku, podczas kolejnej edycji świętogórskiego festiwalu oraz album Blu-ray Dżem Symfonicznie, nagrany z zespołem Dżem i orkiestrą Le Quattro Stagioni. W 2015 roku, za album z muzyką Pasquale Anfossiego, Poznański Chór Kameralny otrzymał prestiżową międzynarodową nagrodę L’Orphée d’Or, przyznaną zespołowi przez Académie du Disque Lyrique w Paryżu. Płyta zdobyła także nominację do nagrody Fryderyk 2015. Rok wcześniej album Dżem Symfonicznie uzyskał status Złotej Płyty.

Autorskie projekty

Istotnym elementem działalności zespołu są autorskie projekty artystyczne. Do najważniejszych dotychczas zrealizowanych, należy zaliczyć zaproszenie do Poznania orkiestry Concerto Köln, która w 2011 roku, pierwszy raz w swej historii, wystąpiła z polskim chórem i po raz pierwszy zagrała muzykę G. G. Gorczyckiego (Completorium i Conductus funebris). Poznański koncert, przyjęty entuzjastycznie przez publiczność i krytyków, zaowocował zaproszeniem Poznańskiego Chóru Kameralnego do kolejnego wspólnego występu, tym razem w Kolonii. W 2012 roku, w dniu 270. rocznicy dublińskiej premiery Mesjasza G. F. Haendla, Poznański Chór Kameralny wraz Irish Baroque Orchestra z Dublina i znakomitymi solistami pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego zaprezentował rzadko wykonywaną, pierwotną wersję arcydzieła. W tym samym roku śpiewacy rozpoczęli realizację autorskiego cyklu koncertów Historia muzyką pisana – dzieła dawnych mistrzów w zabytkowych klasztorach Wielkopolski. W 2013 roku, z okazji 70. urodzin amerykańskiego kompozytora Mortena Lauridsena, Poznański Chór Kameralny zaprezentował Lux Aeterna na chór i orkiestrę, organizując zarazem w Poznaniu polską premierę nagradzanego na światowych festiwalach filmu dokumentalnego Shining Night. A portrait of composer Morten Lauridsen. W tym samym roku zespół został oficjalnym wykonawcą koncertów prawykonań Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966, organizowanego w Poznaniu z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. W ramach każdej edycji konkursu śpiewacy przyznają jednemu z finalistów nagrodę Kompozytor – Rezydent.